מניין בני ישראל במדבר
|
מ- 20 עד 60 |
מניין ראשון בהר סיני א' אייר שנת 2450 |
מניין שני בערבות מואב א' שבט (חשבון שלי) שנת 2489 |
|
ראובן |
46500 |
43730 |
|
שמעון |
59300 |
22200 |
|
גד |
45650 |
40500 |
|
יהודה |
74600 |
76500 |
|
יששכר |
54400 |
64300 |
|
זבולון |
57400 |
60500 |
|
אפרים |
40500 |
32500 |
|
מנשה |
32200 |
52700 |
|
בנימין |
35400 |
45600 |
|
דן |
62700 |
64400 |
|
אשר |
41500 |
53400 |
|
נפתלי |
53400 |
45400 |
|
סה''כ |
603550 |
601730 |
|
לויים ז' ניסן 2450 |
גרשון |
קהת |
מררי |
סה''כ |
|
מחודש ומעלה |
7500 |
8600 |
6200 |
22300, 22000 |
|
30-50 |
2630 |
2750 |
3200 |
8580 |
|
בכורות הלויים |
|
|
|
300 |
|
בכורות |
|
|
|
22000+273 |
מדוע כמעט כל המספרים מתחלקים ב- 100?
הייתי חושב שעיגלו אותם כנגד שרי מאות. אבל 50 אצל גד במניין ראשון מלמד שלא עיגלו
למאה. והייתי חושב שעיגלו למספר שלם של 50 כנגד שרי חמישים. אלא 30 של ראובן
במניין שני מלמד שלא עיגלו. והייתי חושב שעיגלו למספר שלם של עשרות כנגד שרי
עשרות. אלא 273 אצל בכורות מלמד שדייקו על יחידות. וגם מוכח משם שמספר 22000 לויים
אשר פדו 22000 בכורות הוא מדויק שאילו היו יותר לויים, אז 273 לא היו מסכימים לשלם
אלא היו דורשים שיקזזו את חלקם כנגד אותו עודף של לויים על 22000. אומנם עודף
לויים היה 300, אלא הם בעצמם היו בכורות. על כן הוכח שגם מספר 22000 אינו מעוגל.
ומספרים 50 ו- 30 אצל לויים כנגד 50 ו- 30 אצל ישראל מלמדים שגם אצל לויים מספרים
של 100 אינם מעוגלים. אלא הכל בהשגחה פרטית עם הסתברות 100-26 (26 זה מספר המתחלקים
ב- 100 אצל ישראל). למה דווקא אצל גד וראובן לא מתחלקים ב- 100? אולי משום ששני
שבטים אלו "חומריים" יותר ופחות ראויים לנס.
ויש עוד דברים מעניינים. 53400 במניין
שני של אשר כנגד 53400 במניין ראשון של נפתלי. מה קשר ביניהם? הם בנים שניים של
שפחות ונחלו סמוך זה לזה. אפרים במניין שני ירד ל- 32500 בערך כמו 32200 של מנשה
במניין ראשון כי יעקב החליף ביניהם. ובכל זאת מנשה הבכור. לכן בכניסה לארץ הוא
קיבל עדיפות גדולה על אפרים וקיבל שטח בעבר הירדן המזרחי בנוסף על שטח בעבר הירדן
המערבי השווה לשטח של אפרים שם. ובמזרח לא הציקו לו עמון מואב כי הוא נחל בארץ עוג
היא ארץ רפאים אשר הובטחה לאברהם ויושביה הושמדו. לא כן ארץ סיחון
שהיא נכבשה ע''י סיחון ממואב
ועמון סמוך לכניסה לארץ ואלמלא חטא של מואב ועמון היתה
נשארת אצלם. מכאן גודל אוכלוסיית מנשה תוכנן ע''י קב''ה הרבה שנים לפני כניסה לארץ. שמעון ירד באופן חריף ביותר
מ- 59300 ל- 22200 כנגד מספר זה של לויים שהם אחים וקבלו "ברכה" דומה
מפי יעקב. יחס של גידול בנימין 456/354=1.288 קרוב לזה של אשר 534/415=1.2867. אשר
בן זוגו של נפתלי ונפתלי בן זוגו של בנימין- בנים שניים של אימהות זלפה, בלהה
ורחל. מספרי מאות אצל ישראל לא מתפלגים
באופן אחיד. יש פעמים 200, 300, 600, 700 ו- 7 פעמים 400 ו- 500 ואין 100, 800 ו-
900. גם זה חלק מהשגחה. אולי פעמים 400 ו- 500 מחליפים פעמים 900, ועוד פעמים 400
ו- 500 מחליפים פעמים 100 ו- 800. נשאר שם 3 פעמים 400 ו- 500. סה''כ סכום מאות 99 כפול 100. סכום מספרים מתחלקים ב- 100
במניין שני 558000 ומניין ראשון 557900, קרוב ביותר בהתחשב ששני סכומים לא יכולים
בו זמנית להתחלק ב-1000.
מניין שני היה בא' טבת 2489. יום לא
כתוב אלא מחושב במאמר מעשה בעל פעור בפרק א.5. זהו יום בו משה התחיל ללמדם תורה בערבות מואב. גם מניין
603550 של תרומת המשכן קשור לתחילת לימוד תורה אחרי שמשה ירד עם לוחות שניים. לפני
זה לא היה זמן ללמד.
מספר 603550 במניין ראשון לא השתנה
ממניין אשר היה חצי שנה לפניו. רש''י תירץ שנמנו לא לפי
גיל אמיתי אלא לפי גיל בראש השנה 2450. אבל זה שלא מת אף אחד מהם משך חצי שנה
מוכיח שכולם היו צדיקים.
מספר קטן ביותר של בכורות דורש הסבר.
אצל לויים היו 8580 בני 30-50. הם מן הסתם כולם התחתנו וילד בן ובת. אם בן קדם אז
הוא בכור. לכן מספר בכורות צריך להיות כ- 4290 ולא 300. וגם אצל בני ישראל כמעט
כולם מן הסתם התחתנו ומחצית ילדו בן בכור. ומדוע מספר בכורות רק כ- 22000? וכתבתי
בעבר שהם לא התחתנו כי היו כולם דור חמישי. ולאברהם נאמר שדור רביעי ישוב. ואם היו
מתחתנים היו נחשבים לדור חמישי וסותרים את הנבואה. אבל יתכן שחלקם כן התחתנו
ובכורות בני דור חמישי אשר נולדו במצרים לא נמנו. וכן לא נמנו רוב מוחלט של בכורות
אשר נולדו בז' אדר, 9 חודשים ממתן תורה כאשר נאמר להם שובו לאוהליכם בז' סיון.
מדוע? כי ביום שנמנו בכורות ולויים ז' ניסן הם היו בני 30 יום ולא יצאו מספק
נפלים. וקב''ה אשר הודיע את מספר התינוקות בין לויים
ובין בכורות, לא הודיע את מספר בכורות כדי לא לחייב אותם בפדיון הבן כי היו בספק.
לכן נמנו רק בכורות מתוך דור חמישי והם בני דור רביעי אשר ילדו בממוצע 13-14 בנים כ''א. ואצל לויים הרבה יותר.
היכן היה מקומם של שבטים במחנה? להלך
השרטוט. חלוקה למשבצות לפי ברייתא של מלאכת משכן.
לגבי ראשי הדגלים אין שאלות. לגבי יתר
השבטים, העמדתי יששכר בצפון וזבולון בדרום כי כך הם נוחלים בנבואת יחזקאל. וכן
מנשה בצפון ובנימין בדרום. שמעון במזרח כי אליו נפנו מדייניות אשר באו מדרום-מזרח.
ממלא גד במערב. אשר במערב כי כך הוא נחל בזמן יהושע סמוך לים ונפתלי במזרח סמוך
לכנרת.